(Špatná) Zpráva z konference o EET
Podnikatelé a manažeři, chcete slyšet nejprve tu dobrou nebo tu špatnou zprávu?
Nejprve tu dobrou? Co bych tak napsal. Byl dobrý oběd a navázal jsem pro APM zajímavé kontakty s podobně naladěnými podnikateli
a asociacemi.
A teď ty špatné. Přiznávám, že nevím, kde začít.
Tak možná to nejdůležitější na úvod. Hospodářská komora ČR připravila konferenci, která zjevně měla podpořit bezproblémové přijetí zákona podnikatelskou veřejností. Domnívám se, že HKČR by měla být oponentem státu a měla by hájit primárně a zcela zájmy podnikatelů. HKČR by neměla pomáhat státu prosazovat jeho zájmy, které jdou proti zájmům podnikatelů a živnostníků. Dobré je, že i v HKČR jsou lidé, kteří jsou oporou podnikatelů a jejichž hlas je na straně zájmů podnikatelů a živnostníků. Myslím, že např. o postoje vicepresidentky paní Bartoňové-Palkové se můžeme opřít.
Další pak vyplynulo z průběhu konference.
Lidé z ministerstva financí berou návrh zákona velmi osobně. Přitom ale odvedli velmi špatnou práci. Ve své argumentaci jsou nekonkrétní, vybírají si jen to, co se jim hodí a iritují je jakékoli námitky. Jako byste jim brali hračku.
Při popisu toho, jak „systém" bude fungovat, byli velmi optimističtí. Stále jsme po celou dobu slyšeli slova, jako „bude to báječné, buďte bez obav, nikoho to neobtěžuje, je to dobré pro poctivé, je to moderní, určitě to bude fungovat, to se nestane, nezatíží vás to, myslíme si, že, zatím to neplánujeme, ...". Nic neříkající „prodejní" floskule.
To, jak je celý návrh zákona „propracovaný" ukázala i diskuze o výjimkách. Náměstkyně ministra, paní Hornochová, prezentovala výjimky, s kterými zákon počítá. Banky, pojišťovny, státní podniky, neziskovky, úřady a instituce, ... Na můj dotaz, zda dostanou výjimky další skupiny podnikatelů, např. trhovci nebo živnostníci „v pohybu" (malíři, instalatéři apod.), odpověděla náměstkyně ministra kategorickým zamítnutím dalších výjimek (důkaz: moje dotazy a odpovědi ministra a jeho náměstkyně na záznamu z konference, čas 1:49:35 odkaz).
O 20 minut později už ministr v rozhovoru pro ČT sděloval, že řemeslníci budou mít výjimku. Někdo to označuje za flexibilitu. Já se domnívám, že to jsou okolnostmi a tlakem veřejnosti vynucené rychlé změny. Tak mají připraven zákon, který by měl jít za měsíc do parlamentu.
Potvrdilo se také, že špatná a nekonkrétní důvodová zpráva není omyl, ale opravdu obraz práce týmu, který návrh zákona zpracovával. Pan Babiš mluvil o tom, že ministerstvo vede jako firmu. Pokud tedy budeme chápat návrh zákona jako projekt, pak by mne zajímalo,
co by udělal s projektovými manažery, kteří by v projektu:
- Uvedli rozpočet slovy „bude to stát až stovky milionů"
- Nevěděli, ani přibližně, kolik bude stát roční provoz (v důvodové zprávě uvádí „desítky až stovky milionů na provoz a údržbu ročně")
- Uvedli jako vzor, podle kterého vše připravují, subjekt (Chorvatsko), který má 10X menší objem registrovaných poplatníků i dat
- Pokud vůbec uvádějí konkrétní čísla, tak s dovětkem „jedná se o hrubé odhady podle údajů z roku 2012 (citace z důvodové zprávy)
- Nevěděli, jak zajistí bezpečnost dat
- Nevědí, jaká data budou sbírat a na otázku, zda nehrozí, že by o nás sbírali i jiná data, než jen údaje o tržbách odpovídají: „zatím o tom neuvažujeme, nejsou na to peníze"
- Uvádějí, že korupční rizika jsou minimální, když podle všech parametrů hodnocení korupčních rizik, jsou korupční rizika vysoká
- ...je nutno pokračovat?
Dojem? Jestli tohle je ukázka toho, jak pracují státní úředníci, a to při přípravě zákona(!), pak stav našeho státního aparátu je více než tragický.
My život žijeme, a oni nám jej chtějí řídit pomocí odfláknutých zákonů
A přece mne napadla dobrá zpráva nakonec!
Ministr Babiš nám řekl, že natolik zlepšil práci Finanční správy, že jen za leden 2015 vybrali jen v Praze o 300 mil korun více na daních! Dobrá zpráva a je třeba ministru Babišovi pogratulovat. Pokud extrapolujeme toto číslo, pak na konci roku 2015 by měl mít pan Babiš vybrány asi 4mld. navíc, a to jen v Praze. Jen tak dál! Dokazuje to, že zavádění jakéhokoli nového systému je zcela nepotřebné. Stačí, aby úřady pracovaly, jak mají, aby stát plnil svou roli, aby se politici starali o veřejné rozpočty, a peněz bude dost.
Stát nesmí přenášet svou práci a povinnosti na občany.
Stát je tady pro nás, ne my pro něj.
Radomil Bábek
předseda APM
radomil.babek@asociacepm.cz
tel.: 777 038 365